Monday 21 February 2022

cbse Social Science Sample Practice Question Paper Class 9 Term- 2

CBSE SOCIAL SCIENCE SAMPLE PRACTICE QUESTION PAPER CLASS 9 TERM 2


CLASS IX

SOCIAL SCIENCE - CODE 087

Time Allowed: 2 Hours Maximum Marks: 40

----------------------------------------------------------------------------------

General Instructions:

i.This Question paper is divided into five sections-Section A, B, C, D and E.

ii. All questions are compulsory.

iii. Section-A: Question no. 1 to 5 are very short answer type questions of

2 marks each. Answer to each question should not exceed 40 words.

iv. Section-B: Question no. 6 to 8 are short answer type questions, carrying 3 marks each. Answer to each question should not exceed 80 words.

v. Section-C: Question no. 9 and 10 are long answer type questions, carrying 5 marks each. Answer to each question should not exceed 120 words.

vi. Section-D: Question no. 11 and 12 are Case Based questions.

vii. Section-E: Question no. 13 is map based, carrying 3 marks with two parts, 13.1 from History (1 mark) and 13.2 from Geography (2 marks).

viii. There is no overall choice in the question paper. However, an internal choice has been provided in a few questions. Only one of the choices in such questions have to be attempted.

ix. In addition to this, separate instructions are given with each section and question, wherever necessary.

SECTION-A 2 X 5 = 10

Very Short Answer Questions

1. Explain the factors which led to the rise of Hitler in Germany.

 जर्मनी में हिटलर के उदय के मुख्य कारण कौनसे थे ?

2. What is a bio-reserve? Give two examples.

 जीव मंडल निचय क्या होते है ? कोई दो उदाहरण दीजिए ?

3. Why Do We Need a Parliament?

 हमें संसद की जरुरत क्यों होती है ?

4. Discuss the major reasons for poverty in India ?

 भारत में गरीबी के मुख्य कारणों को बताओ ?

5. Study the picture given below and answer the question that follows:

चित्र को ध्यान से देखे और प्रश्नों के उत्तर दे ?


5.1 Identify the above given image ?

 उपरोक्त वनस्पति के प्रकार को पह्चानो ?

5.2 Write any two significance of the given image ?

 दी गई उपरोक्त वनस्पति की दो विशेषता बताओ ?



SECTION - B  Short Answer Type Questions 
3 X 3 =9

6. What are the indicators used by social scientists to understand poverty?

 सामाजिक वैज्ञानिकों द्वारा गरीबी को समझने के लिए किन संकेतकों का उपयोग किया जाता है?

7. Describe the problems faced by the Weimar Republic.

 वायमर गणराज्य के सामने क्या समस्याएं थी ?

8. Distinguish between The Lok Sabha and Rajya Sabha ?

 लोक सभा और राज्य सभा में अंतर बताएं ?


SECTION - C Long Answer Type Questions 5 X 2 =10


9.What are the main features of the National Rural Employment Guarantee Act 2005?

राष्ट्रीय ग्रामीण रोजगार गारंटी अधिनियम 2005 की मुख्य विशेषताएं क्या हैं ?

 What are the powers and functions of the President of India?

 भारत के राष्ट्रपति की शक्तियां और कार्य क्या हैं?

OR

10. What are the functions and powers of the Prime Minister?

 प्रधानमंत्री के कार्य और शक्तियां क्या हैं?

SECTION - D 
Case Based Type Questions  4 X 2 =10


11.Read the given text and answer the following questions: 4

Nazi ideology was synonymous with Hitler’s worldview. Hitler’s racism borrowed from thinkers like Charles Darwin and Herbert Spencer. Darwin was a natural scientist who tried to explain the creation of plants and animals through the concept of evolution and natural selection. Herbert Spencer later added the idea of survival of the fittest. According to this idea, only those species survived on earth that could adapt themselves to changing climatic conditions. The other aspect of Hitler’s ideology related to the geopolitical concept of Lebensraum, or living space. He believed that new territories had to be acquired for settlement.

11.1 What was the main idea of Herbert Spencer? (1)

11.2 How Darwin explained the creation of plants and animals? (1)

11.3 What was the basis of Nazi policy of territorial expansion? (2)

11.गद्यांश को ध्यान पढ़ें और प्रश्नों के उत्तर दें|

नात्सी विचारधारा हिटलर के विश्व दृष्टिकोण का पर्यायवाची थी। हिटलर की नस्ली सोच चार्ल्स डार्विन और हरबर्ट स्पेसर जैसे विचारकों के सिद्धांतों पर आधारित थी। डार्विन प्रकृति वैज्ञानिक थे, उन्होने विकास और प्रकृति चयन की अवधारणा के जरीए पौधों और पशुओं की उत्पत्ति की व्याख्या का प्रयास किया था। बाद में हरबर्ट स्पेंसर ने अतिजिविता का सिद्धान्त (Survival of the fittest) जो सबसे योग्य है वही जिंदा बचेगा विचार दिया। इस विचार का मतलब यह था कि जो | प्रजातियाँ बदलती हुइ वातावरणीय पारिस्थितियों के अनुसार खुद को ढाल सकती है, वही पृथ्वी पर जिंदा रहती है। हिटलर की विचारधारा का दूसरा पहलू लेवेंखाउम या जीवन परीधि की भू-राजनीतिक अवधारणा से संबन्धित था वह मानता था कि अपने लोगो को बसाने के लिए नये इलाको पर कब्जा करना जरूरी है।

11.1 1. हरबर्ट स्पेंसर का मुख्य विचार क्या था? (1)

11.2 डार्विन ने पौधो तथा पशुओ कि उत्पत्ति की व्याख्या किस प्रकार किया? (1)

11.3 नात्सी क्षेत्रीय विस्तार की नीति का आधार क्या था? (2)

12. Read the given text and answer the following questions: 4

The mangrove tidal forests are found in the areas of coasts influenced by tides. Mud and silt get accumutated on such coasts. Dense mangroves are the common varieties with roots of the plants submerged under water. The deltas of the Ganga, the Mahanadi, the Krishna, the Godavari and the Kaveri are covered by such vegetation. In the GangaBrahmaputra delta, sundari trees are found, which provide durable hard timber. Palm, coconut, keora, agar, etc., also grow in some parts of the delta. Royal Bengal Tiger is the famous animal in these forests. Turtles, crocodiles, gharials and snakes are also found in these forests.

12.1 Name any three animals found in rivers, lakes and the coastal areas of India. (1)

12.2 Where are mangrove forests found? How are they formed? Which is the most important tree of the Ganga Delta? (2)

12.3 What is Natural Vegetation? (1)

12 गद्यांश को ध्यान पढ़ें और प्रश्नों के उत्तर दें|

यह वनस्पति तटवर्तीय क्षेत्रों में जहाँ ज्वार-भाटा आते हैं, की सबसे महत्त्वपूर्ण वनस्पति है। मिट्टी और बालू इन तटों पर एकत्रित हो जाती है। घने मैंग्रोव एक प्रकार की 7 वनस्पति है जिसमें पौधों की जड़ें पानी में डूबी रहती हैं। गंगा, ब्रह्मपुत्र महानदी, गोदावरी, कृष्णा तथा कावेरी नदियों के डेल्टा भाग में यह वनस्पति मिलती है। गंगा-ब्रह्मपुत्र डेल्टा में सुंदरी वृक्ष पाए जाते हैं जिनसे मजबूत लकड़ी प्राप्त होती है। नारियल, ताड़ क्योड़ा वं ऐंगार के वृक्ष भी इन भागों में पाए जाते हैं। इस क्षेत्र का रॉयल बंगाल टाइगर प्रसिद्ध जानवर है। इसके अतिरिक्त कछुए मगरमच्छ घड़ियाल एवं कई प्रकार के साँप भी इन जंगलों में मिलते हैं।

12.1 भारत की नदियों, झीलों और तटीय क्षेत्रों में पाए जाने वाले किन्हीं तीन जंतुओं के नाम लिखिए। (1)

12.2 मैंग्रोव वन कहाँ पाए जाते हैं? वे कैसे बनते हैं? गंगा डेल्टा का सबसे महत्वपूर्ण वृक्ष कौन सा है? (2)

12.3 प्राकृतिक वनस्पति क्या है? (1)

SECTION - E 3X1= 3

MAP BASED QUESTION


13. 13.1 On the given outline Political Map of EUROPE , identify the place marked as A and B with the help of following information and write its correct name on the line marked near it. (1)

(A)Identify this Axis power nation on the political map.

(B) Identify this Allied power nation on the political map.

13.2 On the given map of India, locate the following: (2)

(1) NATIONAL PARK - Corbett

(2) Sariska - WildLife Sanctuary



13.1 यूरोप के राजनीतिक मानचित्र की दी गई रूपरेखा पर, A व B के रूप में चिह्नित स्थान की पहचान करें, निम्नलिखित जानकारी की सहायता से लाइन पर उसका सही नाम लिखिए

उसके पास अंकित है। (1)

(A) यूरोप के मानचित्र में एक धुरी शक्ति राष्ट्र |

(B) यूरोप के मानचित्र में एक मित्र शक्ति राष्ट्र |




13.2 भारत के उसी दिए गए मानचित्र पर, निम्नलिखित का पता लगाएँ/ दर्शाइए : (2)

(1) जिम कॉर्बेट- नेशनल पार्क

(2) सरिस्का - वन्य प्राणी अभयारण्य



*अपने जीवन का लक्ष्य निर्धारित करो और सभी दूसरे विचार को अपने दिमाग से निकाल दो यही सफलता की पूंजी है - स्वामी विवेकानंद*

****************************XXX*********************

1 comment:

M. PRASAD
Contact No. 7004813669
VISIT: https://www.historyonline.co.in
मैं इस ब्लॉग का संस्थापक और एक पेशेवर ब्लॉगर हूं। यहाँ पर मैं नियमित रूप से अपने पाठकों के लिए उपयोगी और मददगार जानकारी शेयर करती हूं। Please Subscribe & Share

Also Read

Navoday Vidyalaya Class VI result 2024 out

NAVODAYA VIDYALAYA SELECTION TEST CLASS VI -2024 RESULT OUT Navodaya Vidyalaya Samiti Delhi published result of Jawahar Navodaya Vidyal...